fredag 30 januari 2009

Repetition och Laboration: Neutralisation

Repetition av syror och baser
På senaste tiden har jag ofta inlett helklasslektionerna med en repetition av vad vi gjorde senast. Jag har märkt att det behövs. Det kan ju gå flera dagar mellan våra lektioner och under den tiden har ni hunnit med samhällskunskap, matematik, engelska, tyska, matematik, hemkunskap och andra ämnen. Då gör en kort rekapitulation att man snabbt kommer in i rätt tankebanor igen.


pH-papper

Repetitionsfrågorna
1. Vilka pH-värden har a) sura lösningar b) neutrala lösningar c) basiska lösningar+
2. Vad är en indikator?
3. Vilken färg har BTB i sur, neutral och basisk lösning?
4. Hur kan man känna igen en a) syralösning b) basisk lösning?
5. Ge några exempel på starka och svaga syror.
6. Vilken skyddsutrustning måste man ha när man arbetar med syror och basiska ämnen
7. Vilken syra finns i a) sprängämnen b) magsäcken?
8. Hur löser man upp guld?


Svar på repetitionsfrågorna:

1 a) Sura lösningar har pH under 7. b) Neutrala lösningar har pH 7. c) Basiska lösningar har pH över 7.

2.En indikator är ett ämne som ändrar färg efter pH-värdet.

3. BTBs färger: gult =surt, grönt = neutralt, blått = basiskt.

4.a) Syror smakar surt, ger BTB gul färg och har överskott på vätejoner, H+. b)Baser känns halaom man gnuggar dem mellan fingrarna och ger BTB blå färg.

5. Starka syror: Saltsyra, svavelsyra och salpetersyra. Svaga syror: Ättiksyra, kolsyra och mjölksyra.

6. Skyddsglasögon och labrock.


    Varningssymbol för frätande ämne
    7 a) Svavelsyra och salpetersyra kan finnas i sprängämnen. b) Saltsyra finns i magsäcken.
    8. Kungsvatten, en blandning av saltsyra och salpetersyra, löser upp guld.
Vi repeterade även några syror och basers namn och kemiska beteckningar.

Laboration: Neutralisation
När man blandar saltsyra och natriumhydroxid med varandra i rätta mängder i en bägare får man ofarligt koksalt löst i vatten. pH-värdet blir 7. Om man låter vattnet har avdunstat kommer ofarligt koksaltskristaller att ligga kvar på bägarens botten.

Reaktionsformel:

H+ + Cl- + Na+ + OH- -> NaCl + H2O
HCl (saltsyra) + NaOH (natriumhydroxid) -> NaCl(natriumklorid) + H20 (vatten)

Vi hade tillsatt lite BTB i saltyran så att den blev gul och även till natriumhydroxiden hade vi tillsatt lite BTB och då blev den blå. Vi hällde försiktigt i syran i basen med hjälp av en pipett och när färgen slog om till grönt visste vi att vi var klara - lösningen var neutral.

Visst är det lite konstigt att man kan blanda två frätande ämnen, en syra och en bas och att det då blir vanligt vatten och salt?


Anteckningar

En annan skrivbok

söndag 25 januari 2009

Laboration: Förkoppring

Nu har det blivit oordning här i bloggen. Det här inlägget skulle ha kommit före inläggen om syror och baser, men jag hann inte riktigt med i svängarna förra veckan. Men nu vet ni att det här hör ihop med elektrokemin.

Förkoppring
Med hjäp av elektrolys kan man ge en metall ett tunt skikt av skyddande koppar.

Så har gjorde vi:
Vi började med att ta loss en nyckel från nyckelknippan och att putsa den med stålull.

Putsa, putsa.


Underarbetet är viktigt.

Sedan tog vi fram förkoppringsvätskan, huvudsakligen bestående av kopparsulfat och natriumhydroxid). Den har verkligen en fin färg.




Sedan kopplade vi upp detta:



Nyckeln kopplades till minuspolen, katoden och en kopparstav till pluspolen, anoden. Vi hällde på förkoppringsvätskan och slog på spänningskuben som var inställd på likström och spänningen 4V. Vi väntade i några minuter och när vi fiskade upp nycklarna var de täckta av ett tunt lager koppar.

Hur gick det till?

Vid pluspolen, anoden:
Cu -> Cu 2+ 2e-
Kopparatomerna vid pluspolen, anoden blir till kopparjoner. (Det finns även kopparjoner i förkoppringsvätskan)

Kopparjonerna i lösnningen är positiva och dras mot den negativa katoden, nyckeln.

Vid minuspolen, katoden:
Cu2+ + 2e -> Cu

Kopparjonerna tar upp två elektroner var och blir till fast koppar som sätter sig på nyckeln.

Vi putsade nycklarna lite och sedan såg de ut så här:











Apropå syror,

kommer ni i håg den här minnesramsan som A i 9a och L i 9c hittade på i åttan? Bra, eller hur?


fredag 23 januari 2009

Träna på syror!

Här kan du göra ett minitest. Visst var det lätt?

torsdag 22 januari 2009

Introduktion av syror och baser och Miniredovisning

Syror och baser
Jag har tillverkat ett introduktions- och träningshäfte som handlar om syror och baser. Här finns häftet. Häftets två första sidor gick vi igenom gemensamt.
De innehöll bland annat detta:

Två välkända syror


Saltsyra, HCl ...........Svavelsyra H2SO4


Syror


· Syror är ämnen som släpper ifrån sig vätejoner.

· En stark syra släpper ifrån sig vätejoner lättare än en svag syra.

· I en vattenlösning av en svag syra finns det kvar en del syramolekyler som inte delat upp sig i vätejoner och negativa joner.

· När man pratar om syror menar man oftast syran löst i vatten.

· En syra smakar surt och har pH-värde under 7.

· Ju fler vätejoner, desto surare lösning och lägre pH.

· Koncentrerade lösningar av starka syror är mycket frätande.


En välkänd bas

Ammoniak, NH3


Baser


· Basiska ämnen ger basiska lösningar när de löses upp i vatten.

· Starka baser är frätande.

· Baser bildar hydroxidjoner tillsammans med vatten.

· Alla basiska lösningar har ett överskott på hydroxidjoner, OH-

· Basiska lösningar har ett pH-värde över 7.

· De går att känna igen på att de känns hala om man gnuggar dem mellan fingrarna.


Om du är intresserad av hela introduktions- och träningshäftet kan du hämta det här. De sista sidorna i häftet består av träning i att lära sig formlerna för några olika syror och baser. När eleverna var klara med träningen fick de ett testblad av mig så att de kunde kontrollera vad som hade fastnat i minnet.

Repetition av elektrolys, plugg och pyssel

Repetition av elektrolys
I förra veckan demonstrerade jag elektrolys av kopparklorid och saltsyra. Det är inte så lätt att förstå hur det går till, så därför fick eleverna arbeta med ett repetitionspapper som jag gjort iordning. Här finns det och även facit. De svarade på frågorna efter förmåga. Sedan gick vi igenom det hela.

Det är lite svårt att se vad det står, därför skriver jag ut det här nedanför.


Elektrolysrepetition - facit

I förra veckan lärde vi oss en del om elektrolys. Nu är frågan: Vad kommer du ihåg?

1. Sätt ut delarnas namn.

Tyvärr har jag inte bilden i datorn. Bilden visar ett u-rör med två grafitelektroder som är kopplade till en spänningskub. I u-röret finns kopparjoner, Cu 2+ och kloridjoner, Cl -. I sidorören på är två lila pappersbitar instuckna.

2. I u-röret här ovanför finns kopparklorid.

a. Vilket ämne bildas vi den positiva elektroden?
Klorgas, Cl2
b. Vilka iakttagelser tyder på detta?
Stickande simhallslukt, den lila pappersbiten blektes
c. Vilket ämne har bildats vid den negativa elektroden?
Koppar, Cu
d. Vilka iakttagelser tyder på detta?
En brunorange beläggning på elektroden.
3. Vad kallas den positiva elektroden?
Anod
4. Vad kallas den negativa elektroden?
Katod
5. Skriv en reaktionsformel för reaktionen som sker vid den positiva elektroden.
2Cl- -> Cl2 + 2e-

Med ord:
Två kloridjoner kommer till pluspolen. Där lämnar de av varsin elektron och blir till kloratomer. Kloratomerna slår ihop sig till en klormolekyl, Cl2 och bubblar upp. Elektronerna far iväg upp i elektroden, genom sladden tillspänningskuben och så vidare i den slutna kretsen.


6. Skriv en reaktionsformel för reaktionen som sker vid den negativa elektroden.

Cu2+ + 2e- -> Cu

Kopparjonerna kommer till den negativa elektroden, tar upp två elektroner var och blir till kopparatomer som sätter sig på elektroden.


Elektrolys av saltsyra, HCl

7. I u-röret finns saltsyra. Gasen som bildas vid minuspolen samlas upp i ett provrör, som du ser.
Tyvärr har jag inte bilden i datorn. Bilden visar ett u-rör med två grafitelektroder som är kopplade till en spänningskub. I u-röret finns
vätejonerjoner, H+ och kloridjoner, Cl -. Vid minuspolens sidorör finns ett provrör som samlar upp gasen som bildas.


8. Vad händer om man för en brinnande tändsticka till provrörets mynning?
Poff!
9. Vilken gas har bildats?
Det måste vara vätgas, H2.
10. Skriv reaktionsformeln för reaktionen som sker vid den positiva elektroden.
2Cl- -> Cl2 + 2e-
Förklaring, se uppgift 5.

11. Skriv reaktionsformeln för reaktionen som sker vid den negativa elektroden.
2H+ +2e- -> H2

Två vätejoner kommer till minuspolen. De tar upp en elektron var, så att de blir väteatomer, sedan slår de sig ihop till en vätemolekyl, H2 och bubblar upp som vätgas.

När vi hade gått igenom detta ordentligt fick eleverna sju-åtta minuter på sig att intensivplugga in så mycket som möjligt av det. När tiden gått ut fick de skriva ett test och kontrollera hur mycket de mindes. Jag samlade inte in testerna, utan de fick rätta själva. Det gick fint.

Pyssel

Vi hann även med att pula med ett korsord om elektrokemi och en övning i att para i hop rätt ord med varandra.


Övningsuppgifter

Några hann även med att arbeta med några övningsuppgifter i kemiboken.



fredag 16 januari 2009