måndag 15 december 2008

Redovisning

En person redovisade sitt arbete om flyghistoria. Arbetet hörde visserligen till tekniken, men så här sent på terminen kan man möblera om lite i schemat. Efter redovisningen pratade jag om hur man kan utveckla sin redovisningsteknik. Några personer hade ännu inte sett sina biologiprov så jag visade dem det. Det var allt för i dag.
Nu har vi temadagar tisdag, onsdag och torsdag. Ha så kul!

fredag 12 december 2008

Även i dag tränade vi till det nationella no-proven

Vi tog oss an kemidelen på TIMSS. De flesta tyckte att den var medelsvår. Eleverna löste och diskuterade uppgifterna i grupp och mot slutet av lektionen gick vi igenom dem tillsammans. Om du vill titta på uppgifterna finns de på samma ställe som biologifrågorna. Följ länken som finns i inlägget här nedanför.

torsdag 11 december 2008

Mera träning inför nationella no-proven och TIMSS

I går, den 9 december, redovisades resultaten från TIMSS-undersökningen. (TIMSS = Trends in International Mathematics and Science Study). Sverige ligger tyvärr inte så värst bra till i den internationella jämförelsen. Läs mer på Skolverkets sajt.

De TIMSS-uppgifter som offentliggjorts använde jag som övningsuppgifter inför nationella no-proven. I dag tog vi itu med biologifrågorna. Det gick ganska bra. Den fråga som orsakade mest huvudbry för eleverna var: Vad är det för skillnad mellan en växt- och en djurcell? Ja, det var länge sedan vi läste om det, i början av sjuan. Vår allra första no-kurs handlade bland annat om det.

Vad kan man svara då?

  • Växtceller har cellvägg av cellulosa i stället för cellmembran som djurceller har.
  • Växtceller har vattenfyllda vakuoler med ett ganska högt tryck. När trycket minskar sloknar växten.
  • Växtceller har kloroplaster som innehåller klorofyll. Klorofyll är det gröna färgämne som omvandlar strålningen från solen till kemisk energi. Det har inte djurceller.

Om du vill ladda ned provet som pdf, finns det här.


måndag 8 december 2008

Astronaut tappade verkygsväska

Nu när vi gör lite av varje och inte läser någon speciell kurs tar jag mig friheten att länka till denna roliga artikel i DN. Härlig amatörastronom som kastar sig hem och hinner, med två minuters marginal, rigga upp kameran för att fota en väska som far förbi i rymden. Otroligt kul!

Linda Skugge länkar till nobloggarna

Linda Skugge länkar till nobloggarna. Länk finns i spalten här bredvid under rubriken Intressanta länkar. Kul va?

Planering av vårterminen 2009 och göra klart teknikuppgifter

I dag fick en del av eleverna hjälpa mig att planera vårterminen 2009. Som underlag fick eleverna veta vilka områden vi ska arbeta med och vilka sidor i böckerna som handlar om det. Jag hade också gjort en lång lista med förslag på lektionsaktiviteter, utvärderingsformer och liknande som de fick begrunda och bli inspirerade av. Tyvärr gick det ändå trögt för eleverna. Nåja, vi kan göra ett nytt försök lite senare.

De elever som inte var klara med sina teknikuppgifter arbetade med dem i stället.

fredag 5 december 2008

Provet idag.

Hoppas att det gick bra på provet i dag. Många av er verkade ha koll på läget, kul.