tisdag 3 februari 2009

Quiz om joner

Jag har gjort en liten frågesport om joner till er. Jag försökte att posta den hit till nobloggen men det funkade inte, så i stället får ni följa den här länken: Jonquiz
Nämen nu funkar det att posta. Här är quizen:

Försurning - ett miljöproblem

När vi eldar med kol och olja bildas det olika gaser, bland annat svaveldioxid och kväveoxid. Gaserna stiger upp i luften och sprids tusentals kilometer med vindarna. När dessa gaser reagerar med vattendroppar som finns i luften bildas svavelsyra och salpetersyra.

svaveldioxid + vatten -> svavelsyra
kväveoxider + vatten -> salpetersyra


Skog som skadats av surt regn.
.
Det sura regnet faller till marken och sänker pH-värdet i mark och vatten. Då skadas djur och växter. Hur skadas växter och djur? Ökar halten av aluminium och vissa tungmetaller i naturen på grund av försurningen? Vad kan man göra åt problemen? Svaren på dessa frågor hittar du på sidorna 25 och 26 i MIX 3.

Här hittar du ett fakta- och övningsblad om försurning som vi har arbetat med. Så här såg det ut när en person i klassen var klar med det:


.
Avslutningsvis, en positiv miljönyhet för en gångs skull, som jag kopierat från
Naturvårdsverkets hemsida:
Den avtagande försurningen av svenska sjöar, vattendrag och skogsmarker är ett bra exempel på att internationella avtal och målmedvetet miljöarbete får positiva effekter. Under perioden 1990–2004 minskade nedfallet av svavel över Sverige med cirka 60 procent. Nedfallet av kväve, som också bidrar till försurningen, minskade med 30 procent.

Wordle på målbeskrivningen

Först på elektrokemidelen:

Wordle: Malbeskrivningen Elektrokemi

Sedan på Syror, baser och salter:

Wordle: Malbeskrivning Syror, baser och salter

Varning! Wordle är lätt att fastna i. Hur lätt som helst slarvar man bort en timme med att testa wordle på olika texter och fippla med layout, typsnitt och färger.

måndag 2 februari 2009

Wordle

Titta vilken fin wordle om syror som jag har gjort!

Wordle: Syror

Klicka på den för större bild. Sedan är det bara att skriva ut och sätta upp på väggen! (Obs! Litet skämt). Eller inte?

Här kommer en till, fast den handlar om baser:

Wordle: Baser

Laboration: Hur påverkas metaller i sura och basiska lösningar?

I dragskåpet:
Vi gjorde i ordning åtta provrör, två med magnesium, två med aluminium, två med zink och två med koppar. Sedan undersökte vi vad som hände när metallerna kom i kontakt med en syra, H2SO4 och en bas, NaOH. Tyvärr kan jag inte infoga tabeller här på bloggen, annars skulle jag ha gjort en lika snygg tabell här som ni gjorde i era skrivhäften. Nåja, det här får duga:

Metall Syra Bas
Mg Löstes upp, bubblor Ingen reaktion
Al Löstes upp, bubblor Löstes upp, bubblor
Zn Löstes upp, bubblor Påverkades ytterst lite
Cu Ingen reaktion Ingen reaktion

För att få fart på reaktionen med aluminium var vi tvugna att värma provröret i ett vattenbad.

Vilken gas bubblade upp? Ja just det - vätgas, H2. Den poffade ju när vi antände den. Varifrån kom vätet? Hmm... Jo från vätet i syran eller basen så klart.

Det kan vara bra att komma i håg att syror reagerar med oädla metaller samtidigt som vätgas bildas. Vätejonerna drar till sig elektroner från de oädla metallerna så att de blir joner och samtidigt bubblar vätgas upp.

Reaktionsformler:

Mg + 2H+ -> Mg 2+ + H2 Magnesium i svavelsyra. Jag skrev inte ut SO4 2- eftersom den inte är inblandad i reaktionen.

2 Al + 6H+ -> 2Al3+ + 3H2 Aluminium i svavelsyra.

2 Al + 2oH+ 6H2O -> 2Al(OH)4- + 3H2 Aluminium i natriumhydroxid.

Zn + 2H+ -> Zn 2+ + H2 Zink i svavelsyra.

Reaction of zinc with hydrochloric acid

Fin liten film. Fast jag gillar inte slutet, de borde ha låtit ballongerna lyfta mot taket, vätgas är ju lättare än luft, och sedan tejpat fast en tändsticka på en pekpinne och smällt dem. Det var ju kul när vi gjorde det i sjuan, eller hur?

söndag 1 februari 2009

Efterkälken

9a har hamnat lite på efterkälken i kemin på grund av skridskoåkning och annat. Men om jag känner er rätt är ni snart tillbaka på banan igen. Om ni vill se in i framtiden och ligga steget före kan ni läsa nobloggarna för 9b och 9c. Vi ses i morgon!